Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

'De regelgeving van het ministerie is hypocriet'

  • Onze verslaggever

    Boer staat terecht voor stieren zonder oormerk

    Goudswaard - Freek Ampt uit Goudswaard volgt graag de regels, maar als dat betekent dat hij zijn leven op het spel moet zetten, gaat het hem te ver. Zo kwam het dat hij zich maandag voor de Dordtse politierechter moest verantwoorden voor de vier stieren die zonder oormerk in zijn wei rondliepen. Die waren ze in de loop der tijd verloren, maar de nummers opnieuw inbrengen, is levensgevaarlijk, zegt Ampt. De rechter ontsloeg hem van rechtsvervolging, omdat de oorzaak van de overtreding buiten zijn macht lag.

    Het oormerk voor vee is een manier om de dieren te registreren en te kunnen identificeren, legt Ampt uit. ,,Het is bedoeld om mensen die knoeien met hormonen en andere middelen te kunnen berechten. Ik ben ook helemaal geen tegenstander van het systeem, maar het moet wel uitvoerbaar zijn.''

    Dat was het in dit geval niet, zegt hij. Bij kalfjes van een paar dagen oud brengt hij de oormerken altijd in en ook deze stieren waren op jonge leeftijd voorzien van de nummers. De dieren waren de oormerken in de loop der tijd echter kwijtgeraakt. ,,Soms blijven die dingen achter een hek hangen en scheurt het oor van zo'n dier doormidden. De oormerken scheuren uit, breken af of raken op een andere manier zoek. Dat gebeurt heel vaak. De kwaliteit van de oormerken is beroerd.''

    Volgens de wet moesten de dieren opnieuw worden geoormerkt. Maar dat is op die leeftijd veel te gevaarlijk, vindt Ampt. ,,Die stieren zitten rond hun tweede jaar midden in de stierenpuberteit en er is geen land met ze te bezeilen. Ze wegen dan in de richting van de duizend kilo. Als er door de ingreep ook nog adrenaline aan te pas komt, wordt het levensgevaarlijk.''

    Ampt hoopt dat de uitspraak van de rechter een signaal is naar het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit dat de huidige regels voor de oormerken geen hout snijden. ,,Het ministerie zegt dat ik de dieren maar plat moet spuiten als ik de oormerken wil inbrengen. Dat is echter bij wet verboden, omdat je alleen mag verdoven als het om medisch handelen gaat.''

    Bovendien klopt het niet dat de dierpremies zijn gekoppeld aan het opvolgen van de regels voor de oornummering, vindt de Goudswaarder. ,,Als er iets aan mankeert, kan het ministerie mij subsidie ontzeggen. Dat is een groot risico. Ik ben het spuug- en spuugzat. De regelgeving op dit gebied is hypocriet.''

    Bron: http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/modules/w3s-merge.phtml?w3s_dbms=msql&w3s_host=w3s.rotterdamsdagblad.nl&w3s_database=rdagblad&w3s_table=artikel&w3s_id=613&w3s_template=Artikel

  • Freek

    Wat ik de rechter ook verteld heb is de reden dat er niet meer mensen het oordeel van de rechter vragen. Punt 1 is dat je vanwege de koppeling van het I&R gebeuren aan de EG-diersubsidies gedwongen (lees gechanteerd) wordt om alle op sommige gebieden onzinnige regels van het ministerie op te volgen. Punt 2 maar denk ik zeker zo belangrijk, de represailles van het ministerie en daar heb ik helaas al kennis mee gemaakt. Als je zo “brutaal” bent om tegen de AID in beroep gaat, zoals ik gedaan heb, dan wordt je daarna door de grootste bloedhonden van de AID op alles wat te controleren valt nagevlooid. Eind oktober begin november heeft de AID er drie dagen twee man voor uitgetrokken om alles wat met koeien en premie's te maken heeft te controleren. Te weten: de slachtpremie, de stierenpremie, de zoogkoeienpremie, de extensiveringsregeling en uiteraard de I&R. “Degene die zonder fouten was moest de eerste steen werpen”, wees niet bang ik zal hem niet gooien, ze hebben bloed want ook ik maak fouten, gevolg kan zijn dat ik ruim 20.000 euro misloop volgend jaar……. als dat zo is hebben ze hun zin en is het hier einde oefening.

  • Co

    Freek,

    Waren jouw stieren 1 oornummer kwijt of alle 2??, dit verhaal lijkt wel hetzelfde wat ook Hempflax vorige week heeft meegemaakt: http://www.nieuwsgrazer.nl/forum/read.php?f=60&i=69&t=69

    Zoekt en zij gult vinden zal waarschijnlijk tijdens les 1 op de AID school worden verteld………..